Hej!
Ingen har väl missat chia, det lilla trendiga fröet som varit på allas läppar senaste året? Utöver mina studier jobbar jag extra med hälsokost och där frågar ofta kunder om det verkligen är så nyttigt som alla påstår. Och om det nu är det, vad ska man göra med det?

Svaret på fråga ett är från min sida ett solklart JA! En matsked chiafrön sägs innehålla lika mycket Omega 3 som en hel laxfilé! Perfekt sätt för de som inte äter fisk att få i sig den superviktiga fettsyran. Chiafrön är också fulla av antioxidanter, mineraler och vitaminer.

Om man då har köpt en påse chiafrön då, vad gör man med dem? Jag brukar boosta mina smoothies med en matsked eller två, ha i granola-blandningen, göra egen sylt eller göra chiapudding. På chipudding finns massvis av olika recept, men här kommer min bästa variant!

 

chiapudding uppsala

Chiapudding alá Caroliné

  • 0,5 dl chiafrön (svarta eller vita)
  • 2 dl kokosmjölk
  • 1 tsk kokosolja
  • 0,5 tsk vaniljpulver (Kan bytas ut mot kanel, kardemumma eller varför inte lite

lakritspulver? Mums!)

  • En liten näve hallon

 

Vispa samman kokosmjölk, kokosolja och vaniljpulver. Blanda sedan i chiafrön och hallon. Häll i en fin glasbruk med lock och låt stå över natten. Fröna sväller i vätska så puddingen är klar att mumsas på till frukosten dagen därpå!
Namasté
Caroliné