En lång och hållbar yogapraktik!

Hösten har verkligen kommit till Uppsala och studion börjar fyllas upp och en fråga som vi ofta får av nya yogisar är hur ofta ska jag komma? Det vi brukar säga är att kom så mycket du kan i början för att vänja dig med värmen och rörelserna. ”Kom så mycket du kan” brukar vara två till tre gånger i veckan max och det är jättebra. Hot Yoga kan vara ganska intensivt i början innan man har fått ordning på andning, rörelser i kombination med tropisk värme.

Vi tycker 2-3 gånger i veckan är bra, 3-4 gånger kanske ännu bättre. Försök att hålla det så första månaderna så att du får rutin på ditt yogautövande. Får du ett avbrott av någon anledning är det lättare att komma tillbaka om din yogapraktik har varit regelbunden.

Vi vill tipsa om ett par saker så att din yogaresa ska starta så bra som möjligt.

  • Kom väl förberedd, menas med att du har en bra vätskebalans i kroppen och inte har ätit något tungt ett par timmar innan.
  • Börja med att ha ett syfte ”intention” för din yogapraktik. Här är några steg
  1. Ta en stund på mattan innan klassen börjar för att släppa tankar, känslor och spänningar.
  2. Reflektera över varför du kom till yogan idag och vad du vill jobba på.
  3. Det du kommer fram till sätter du som en intention för klassen
  4. Ditt syfte kan vara vad som helst – en tillägnan, ett ord, ett citat, en person, eller bön.
  5. Intentionen ger din praktik ett syfte och ger dig en plats att komma tillbaka till när tankarna börjar flyta iväg på annat.
  • Ha inga förväntningar på hur det ska vara idag om det inte blir på ett speciellt sätt som du har förväntat dig kommer du bara bli besviken. ”Just Show Up” på mattan, Lyssna på kroppen, fokusera på andningen var närvarande och jobba en asana i taget.
  • Tacka alltid dig själv för att du tog dig tid att komma till yogan. Du kom och böjde din ryggrad åt alla olika håll och ökade cirkulationen i kroppen så ge dig själv en klapp på axeln.
  • Yoga vid förkylning? Vi säger stanna hemma vid feber, halsont och så länge förkylningen sitter djupt nere i bröstet. Är du lite snorig kan du komma och yoga, det är inget farligt att yoga lite förkyld. Fokusera på andning, gå inte så djupt in i rörelserna och stanna upp när du behöver. Kom på en av de lugnare klasserna till exempel Yin Yoga.
  • Hitta en balans med ditt vardagliga liv och om du har med din andra träning.
  • Övertänk inte inne i yogasalen. Tänk lite och praktisera mera, njut av att vara närvarande på mattan och få tid för dig själv.
  • Yoga med eller utan skador? kolla in yogans olika steg i Din yoga practice

Vi lärare på Hot Yoga Uppsala finns alltid tillgängliga för er i studion före eller efter klassen. Ni kan även ringa eller e-posta oss om ni har några frågor. Kom ihåg att var du en är i din practice så är det din practice!

 

Parsvottanasana