Yoga för första gången

Första gången du ska utöva yoga hos oss

Första gången yoga

Titta på schemat innan din ”första gången yoga”och se vilken tid och klass som passar dig. Klicka på bokaknappen så kommer du till vårt bokningssystem. Där kan du registrera dig, boka in dig  och köpa ditt introduktionskort direkt. Du kan om du vill bara registrera dig online och betala på plats. Vi tar emot kontanter, Visa, Mastercard, friskvårdskuponger och friskvårdschecken. Du kan också swisha till oss eller köpa ditt yoga-kort i vår webbutik. Kom i god tid. Vi låser dörren 5 min innan klassen börjar.

Ät något lätt ett par timmar före passet. Känner du dig hungrig närmare inpå passet går det bra att äta en frukt eller nötter. Drick lite extra vatten under dagen så att du har en bra vätskebalans när du kommer till studion. Kom även doftfri till studion – inga parfymer eller starkt doftande krämer. Du kan duscha både före och efter yoga-lektionen. Vi ber dig även att stänga av din mobiltelefon.

Att ta med sig

Din egen yogamatta. Har du ingen yogamatta så finns det att köpa eller hyra här i studion.

Två stora handdukar – en för att lägga på mattan och en till duschen.

En stor flaska vatten.

Träningskläder: använd något lätt och bekvämt. Undvik långa byxor och stor T-shirt.

Din positiva attityd!

När du kommer hit

Vi är tacksamma om du informerar oss om du tar några mediciner och/eller har några skador. Om du är gravid är du välkommen till oss en tid efter förlossningen. Rådfråga oss om lämplig tidpunkt för just dig!

Det enda du behöver ta med dig in i yogasalen är mattan, en handduk och vattenflaskan. Lägg din yogamatta i de bakre raderna – i linje med rad 3 och 4 – de första lektionerna. Respektera och njut av tystnaden i salen.

Under klassen

Första gången du yogar gör du ditt bästa för att stanna i salen under hela passet. Om du ändå känner att du måste lämna salen, gör det då mellan positionerna. Det är helt normalt att stundvis känna sig överväldigad. Det bästa du kan göra för att lugna din andning och puls är att bara stå stilla på din matta och andas in och ut genom näsan. Prata inte under passet. Varje pass avslutas i en viloposition, kallad savasana. Stanna kvar i salen så länge du behöver, dock minst i 3 minuter, för att lugna ner din puls och andning. När du känner dig redo lämnar du salen under tystnad för att inte störa övriga elever.

Efter klassen och de närmast efterföljande dagarna

Om du har några frågor, tveka inte att prata med instruktören efter passet! Kom så ofta du kan under de närmaste veckorna så att du vänjer dig vid värmen och börjar uppleva de positiva effekterna av yogan. Alla känner sig olika efter de första lektionerna: stelhet, träningsvärk, trötthet eller tvärtom, full av energi! Hur du än känner dig är det alltid bäst att så fort som möjligt komma tillbaka in i den varma salen och stretcha. Det är vårt jobb som instruktörer att driva på dig men det är ditt ansvar att känna i vilken form din kropp är just för dagen, vad som är tillräckligt och var din gräns går vid varje yogatillfälle. Med andra ord: Lyssna till din kropp men var ärlig mot dig själv och gör alltid ditt bästa!