Från soffan till studion

Allt du behöver veta inför din första yogaklass!

Vad ska jag välja för yoga-kort?

Har du svårt att komma igång? Du kanske har kroniska smärtor och inte riktigt vet om du klarar av det, hur är det med värmen, pallar jag den? Vi hjälper dig i denna guide att hitta rätta kortet och yogaformen att börja med och kanske ger dig svar på frågor som finns. Vi ska göra det superenkelt för dig, följ bara dessa enkla steg så är du snart i studion och yogar med oss.

Med kroniska smärtor eller utan så är vårt mål med den här guiden är att få dig till studion och börja yoga!  Läs mer om var du kan befinna dig i din yogapraktik 

 

Vi har två erbjudanden att börja med

När du väl har bestämt kort, registrerar du dig och köper kortet i bokningsystemet.

GETHOT

Vilka yogaklasser ska jag börja med?

Vi skiljer oss lite från traditionella yogastudios  där du går kurser, hos oss yogar du hur mycket du vill på vilka tider du vill, du är inte alltså låst på vissa tider eller vissa traditioner. Yoga på morgonen eller kvällen känner du för något lugnt eller något utmanande så vi har klassen för dig! Några av våra favoriter att börja med är Bikram yoga 90 min, Yin Yoga eller Vinyasa flow level 1.

  • Läs mer ordinarie yogaklasserna under vår yoga 
  • Ska du vara med på någon specialklass eller workshop så hittar du de här   

 

Okej du vet vilken klass du ska gå på nu…

Gå till schema och leta upp klassen du vill gå på. Klicka på book. Det kommer upp en grön markering att klassen är bokad och knappen ändras från boka till cancel. Så om du ska boka av klickar du bara på knappen en gång till. Notera att vi inte tar (av)bokningar per telefon eller mail.

  • Väl i studion så säger du till i receptionen att du har köpt kort på nätet så får du ditt fysiska kort i handen.
  • Du är redo att yoga, välkommen till vår gemenskap!

 

Vad ska jag ta med mig?

  • Din egen yogamatta. Har du ingen yogamatta så finns det att köpa eller hyra här i studion.
  • Två stora handdukar – en för att lägga på mattan och en till duschen.
  • En stor flaska vatten.
  • Träningskläder: använd något lätt och bekvämt. Undvik långa bomullsbyxor och stora tröjor.

Kan jag förvara min yogamatta i studion?

  • Tyvärr har vi inte så mycket utrymme att vi kan låta alla ha sina mattor i studion utan detta privilegie är endast för årskortsmedlemmar

 

Mat och hygien innan yoga

Ät något lätt ett par timmar före passet. Känner du dig hungrig närmare inpå passet går det bra att äta en frukt eller något annat lättsmält. Drick gärna lite extra vatten under dagen så att du har en bra vätskebalans när du kommer till studion. Kom även doftfri –Vi ber er att inte använda parfymer eller starkt doftande krämer. Vi har duschar och omkädningsrum så du kan duscha både före och efter yoga-passet om du vill.

 

När du kommer hit

Tänkt på att stänga av din mobiltelefon då hela studion är mobilfri zon!

Vi är tacksamma om du informerar oss om du tar några mediciner och/eller har några skador. Om du är gravid är du välkommen till oss en tid efter förlossningen, rådfråga oss om lämplig tidpunkt för just dig!

Det enda du behöver ta med dig in i yogasalen är mattan, en handduk och vattenflaskan.

Under klassen

Första gången du yogar gör du ditt bästa för att stanna i salen under hela passet. Om du ändå känner att du måste lämna salen, gör det då mellan positionerna. Det är helt normalt att stundvis känna sig överväldigad utav värmen på någon utav de varmare klasserna.

Varje klass avslutas i en viloposition, kallad savasana. Stanna kvar i salen så länge du behöver, Vi rekommenderar minst  3-5 minuter, för att lugna ner din puls och andning. När du känner dig redo och med skön känsla lämnar du salen under tystnad för att inte störa övriga elever.

 

Efter klassen och de närmast efterföljande dagarna

Om du har några frågor, tveka inte att prata med läraren efter lektionen! Kom så ofta du kan under de närmaste veckorna så att du vänjer dig vid värmen och börjar uppleva de positiva effekterna av yogan. Alla känner sig olika efter de första passen: stelhet, träningsvärk, trötthet eller tvärtom, full av energi! Hur du än känner dig är det alltid bäst att så fort som möjligt komma tillbaka in i den varma rummet och stretcha.

Yoga så mycket du kan i början!

Det är vårt jobb som lärare att driva på dig men det är ditt ansvar att känna i vilken form din kropp är just för dagen, vad som är tillräckligt och var din gräns går vid varje yogatillfälle.

Med andra ord: Lyssna till din kropp men var ärlig mot dig själv och gör alltid ditt bästa!