Caroliné gästbloggar om Smoothies - Supermat & annat nyttigt!

Hej!
Jag heter Caroliné och är Hot Yoga Uppsalas nya gästbloggare! Jag är en dansande yogini som nyss flydde Jämtlands fjäll för Uppsala och studier. Förutom yoga ligger orientalisk dans, gröna smoothies, hälsokost och holistiskt hälsa mig varmt om hjärtat. Nog om mig för nu, vi lär nog känna varandra mer under tidens gång! Här på bloggen vill jag bjuda på läckra smoothies, hälsosamma recept, yoga och förhoppningsvis en stor dos inspiration!

Hoppas att ni vill hänga med, vi ses här (och såklart på mattan!)

 

Caroline Fladvad

 

Vi börjar med…

Gröna smoothies – nybörjare och ABC

De som känner mig vet att jag älskar gröna smoothies. Och när man väl börjat göra dem är det varken särskilt svårt eller tidskrävande – tvärtom! Det är också riktigt beroendeframkallande! Oftast när jag vaknar så riktigt längtar jag till dagens första mål som då ofta består i just en grön skön dröm! Men hur kommer man igång? Först och främst är det bra att ha någon typ av Blender. Det gäller egentligen för alla typer av smoothies, men särskilt när du vill mixa grönsaker till len dryck. Investera i någon typ av High Speed Blender; det gör verkligen hela skillnaden att ha en bra utrustning som både mixar slätt och som är lätt att rengöra. Fixat? Bra, då går vi vidare till ett litet ABC.

green smoothie


A – Aldrig brunt! Charmen och härligheten i gröna smoothies ligger ju mycket i att de ju faktiskt är gröna. Och för att undvika att smoothien blir brun finns det en grundregel: blanda aldrig dina gröna grönsaker med röda bär (typ jordgubbe, hallon, blåbär, lingon) – garnera istället med dessa på toppen av smoothien!
B – Blanda. När du håller på att vänja dig vid att faktiskt dricka grönsaker är det bra att vänja sig. Blanda därför till en början grönsaker med frukt (men som sagt inte röda sådana; testa med kiwi, äpple, ananas, päron, mango…) för att få sötma. Efter ett tag kommer du kunna minska ner på frukten och plötsligt knappt behöva den alls.
C – Citron, citron, citron. Det är trixet för att minska beskhet och ”gräsighet”. Mixa gärna hela citronen (utan skal såklart) istället för att bara pressa ur saften.

 

Men vad ska man mixa då? Alla slags grönsaker och frukt går ju att göra smoothies av, endast fantasin sätter gränserna! Jag brukar ofta ha vatten som vätska, en avokado för krämighet och sedan varierar det! Grönkål, selleri, fänkål, passionsfrukt, ruccola, kiwi, spenat, broccoli, mango, gurka och zucchini är några av de grejer jag varierar med. Sen är kryddor som mynta, chili, basilika m.fl. gott att spetsa till med och sen kan man såklart boosta med olika typer av supermat som exempelvis Spirulina & Maca… Verkar det krångligt? Lugn bara, jag lovar recept och mer info!

För nu, just remember – keep it green!

Namasté 
Caroliné

En kommentar kring “Caroliné gästbloggar om Smoothies – Supermat & annat nyttigt!

  • Så himla inspirerande. Det låter så gott när du beskriver hur man gör. Vi har precis införskaffat en riktigt bra Blender , så nu är det bara att sätta igång .

Comments are closed.