Gym Uppsala vs Kroppsviktsträning

Hur mycket tid och pengar kan/vill man lägga på sin träning?

Det ska öppna fyra stycken nya gym Uppsala inom den närmaste tiden, läste jag i tidningen igår. Nu har ju vi inte något gym så jag kanske inte känner sådär värst stor stress över det som ägare till en yogastudio. Men till en viss del börjar man ju fundera. Finns det underlag till detta?  Vi konkurrerar på ett plan med alla andra som erbjuder någon form av träning. Det vi konkurrerar om är ju tiden. Hur mycket tid lägger du ned på träning? Jag läste någonstans att en av fem svenskar tränar mindre än en gång i månaden och vi behöver minst 30 minuter om dagen.

Kroppsviktsträning

Den fysiska yoga som vi utövar på Hot Yoga Uppsala är en typ av kroppsviktsträning och enligt American College of Sports Medicine årliga rapport om de senaste trenderna inom fitness kan man se kroppsviktsträning som en av de hetaste trenderna för 2017. Enkäten är besvarad av 1801 personer inom fitnessvärlden från bland annat Storbritanien, Australien, Kanada, Tyskland och USA.

Regelbundenhet gym Uppsala

Vi på Hot Yoga Uppsala har alltid försökt att uppmuntra regelbundenhet i träningen. Här är några tips som ska göra det lättare att komma till träningen. Det är ju då man börjar känna av alla positiva effekter som yogan har på kropp och sinne.

  1. Börja vardagsmotionera, cykla eller promenera till jobbet – Ett utmärkt sätt att hålla flåset uppe!
  2. Träna hemma när du inte hinner till studion – Byt om till träningskläder även om du känner dig trött, rulla ut mattan och gör några solhälsningar och du kommer garanterat känna dig bättre.
  3. Packa väskan med träningskläder och ställ den vid dörren – Bra knep om man är tidsoptimist och ofta är sen. Du kan då lätt bara slänga på dig ytterkläder och sticka till studion. Man blir också hela tiden påmind om träningen om den står vid dörren.
  4. Ha alltid snacks hemma –  I form av nötter eller frukt om man blir hungrig en liten stund innan träning så man lätt kan fylla på vid behov. Bra att ha i träningsväskan också.
  5. Drick mycket vatten – Ha en bra vätskebalans så du är redo för en yogaklass i värmen.

Hoppas denna lilla lista ska göra det lättare att komma igång med träningen och att det ska kännas bättre när du väl är i studion.

Boka in dig på en yogaklass här

 

Lizette’s Yoga workouts på Youtube är också ett bra sätt att hålla igång med mellan studiobesöken.

 

Har ni några tips att dela med er av kommentera då gärna nedan.

 

Allt gott!

 

Nicklas