Halv groda – eka pada bhekasana

Först ut ur vår  Yoga Asana’s 101 serie är halv groda eller eka pada bhekasana som den heter på sanskrit. En pose som kan dyka upp i Hatha flow eller vinyasa flow klasserna i studion.

 

eka_pada_bhekasana

 

Form

  1. Ligg på magen, raka ben med fötterna höftbrett isär
  2. Placera vänster underarm i golvet paralell med mattan med armbågen under axeln
  3. Böj på höger knä och håll om foten med högerhanden, tummen på insidan vid fotvalvet
  4. Peka armbågen uppåt. Andas in fullt. Andas ut och sänk insidan av foten ner mot utsidan av högerhöften
  5. Titta rakt fram, håll posen och andas
  6. När du kommer ut ur posen släpper du handen och sträcker ut benet

Samma sak på andra sidan.

 

Säkerhet

  1. Lås det bakre benet, aktiv lårmuskel
  2. Pressa svanskotan nedåt, sug in magen och spänn rumpan
  3. Pressa fotryggen och underarmen ned i golvet
  4. Dra den främre underarmen mot dig, Lyft bröstet och pressa det framåt
  5. Båda axlarna upp och bakåt
  6. Om det gör ont i knät separera knäna något, gör det fortfarande ont avbryt posen.
  7. Gör det ont i ländryggen kan du flytta fram den främre underarmen så bröstet närmar sig golvet.

 

 

För att minska risken av skador

Var noga med att alltid gå in i posen med medvetenhet och försiktighet. Pressa aldrig dig själv så att du känner smärta någonstans. Om du känner du smärta under ditt yoga-utaövande stanna upp omdelbart. Om du praktiserar yoga själv gör du det på din egen risk.

Do you want info about this pose in english?  Concider buying YOGA resource with Darren Rhodes Yoga Resource

 

Vilken pose vill du veta mer om? kommentera nedan!