Praktiska tips för att komma igång med meditation

Meditera mera, 21 dagar yoga utmaning.

Kom igång med meditation

Stillasittande praktik som meditation och pranayama blir populärare nu när fler människor upptäcker fördelarna med träna sinnet att fokusera och omdirigera, låta tankar passera utan att lägga för mycket vikt vid dem.

Speciellt nu i vår informationstäta tid där vi ständigt blir överstimulerade av att vara uppkopplade hela tiden till olika digitala flöden så är det extra viktigt att lära sig att släppa tankar och få ett klarare sinne.

I denna guide får du praktiska tips om hur du kommer igång med din meditation. Du kan faktiskt börja redan nu med en gratis 10 minuers guidad meditation utav Guy Powiecki från Yogateket. (längre ner i inlägget) Vi kollar också på vilka hälsofördelar du får utav meditation.

 

Praktiska kom igång tips

De här tipsen är tänkta att hjälpa dig att starta med meditation och hålla igång den när du väl har börjat. Du behöver inte använda alla samtidigt, du kan bokmärka och komma tillbaka till denna artikel och prova flera gånger.

1.Varför meditera?

Vad har du för avsikt med din meditation? Behöver du stressa ner eller få mer klarhet och öka din koncetration? Vilken avsikten nu än är varför du vill meditera är det bra att du har en.

2. Fastna inte i hur – Bara gör det!

Bekymra dig inte att du behöver den bästa meditationskudden och den perfekta stunden, det kanske dröjer tills den kommer så försök bara att hitta någonstans där du kan sitta ostört och bekvämt några minuter.

3. Gör det direkt på morgonen.

Det brukar vara lättare på morgonen att kunna fokusera och har du gjort det redan innan din morgon tar fart finns ingen risk att du glömmer eller inte ”har tid i 10 minuter” Du kan sätta Alarmet med texten dags för att meditera.

4. Två minuter

Ta bara två minuter och sitt, fokusera på din andning låt tankar passera och var i nuet. Går det bra kan du lägga på mera tid eftersom och snart är du uppe i 10 minuter om dagen. Bra om du inte har tillgång till någon device för att spela upp en guidad meditation.

5. Kolla av hur du mår

När du väl har satt dig ner och ska börja din meditation, Hur känns kroppen? Hur är det med sinnet? Stressad? Trött? Ångest? Vad du än tar med dig in i sessionen så är det helt OK.

6. En kärleksfull attityd

Tankar och känslor kommer att komma under din meditation. När de gör det se dem med vänlig attityd, som vänner, inte som fiender.

7. Bygg up en vana

Bygg up en vana genom att meditera regelbundet. Ofta skjuter vi upp och hittar på ursäkter för att inte träna. Om vi känner att vi måste få klart många saker innan vi mediterar så är det bara taktisk fördröjning. Det krävs ansträngning och kontinunitet. i början kan det kännas onaturligt och pressat in i ditt fullspäckade schema men snart kommer det vara en naturlig del av din dag.

8. Meditera on the go

Om du pendlar kan det vara ett ypperligt tillfälle att meditera. Med hjälp av din telefon och ett par hörlurar kan du stänga av världen i några minuter och sätta på en guidad meditation. Glöm inte att sätta telefonen på ljudlöst så du slipper onödiga diskraktioner från ev mail eller notifieringar.

9. Meditera på jobbet

Fruktpaus med meditation – Rensa tankarna för en stund under en hektisk dag på jobbet. Finns det någonstans där du kan vara för dig själv i 10 minuter? Det kanske finns ett mötesrum

10. Anta en utmaning

Ett bra sätt att få rutin och vana på din meditation är att börja en meditation challenge. På Yogateket finns det en 21-dagars meditation challenge. 10 min om dagen.

11. Guided meditation 

Alla meditationer på yogateket är guidade meditationer. När man har mediterat 10 min om dagen i tre veckor så finns möjligheten att fortsätta med lite längre meditationsklassser 2 week program at Yogateket

12. Meditera med familjen

Gör det tillsammans med din käresta, dina barn eller utmana en kompis att anta utmaningen.

13. Le när du är klar

När du är klar med din session så lite för dig själv och var glad att du fick några minuter egentid. 🙂

Positiva effekter av Meditation

  1. Minskar stress
  2. Kontrollerar ångest
  3. Främjar Emotionell hälsa
  4. Förbättrad självmedvetenhet
  5. Förlängd uppmärksamhet
  6. Förbättrad sömn
  7. Kan minska blodtrycket
  8. Kan kontrollera smärta
  9. Kan reducera åldersrelaterad minnesförslust
  10. Kan hjälpa mot missbruk
  11. Hjälper att kontrollera smärta
  12. Kan sänka blodtrycket

 

Testa första dagen på denna 21 dagars meditations utmaning.

Starta men guidad meditation online första två veckorna gratis. Yogateket

12 olika typer av meditation

  • Guidad meditation

  • Primordial sound meditation

  • Midfulness

  • Vipassana

  • Chakra meditation

  • OSHO dynamic meditation

  • Kundalini

  • Tonglen

  • Metta

  • Ishtameditation

  • Transcendental meditation

  • Zazen

 

Kommentera