Yoga i värme i Uppsala

Yoga i värme

Alla yoga-klasser hos oss är i en värme som är över normal rumstemperatur. Bra att veta är att man vänjer sig. Man blir till och med lite beroende av värme-yoga och de positiva effekterna den har på kroppen. Det finns flera olika studier som visar fördelar med träning i värme. Följ länkarna för ett par exempel på studier om värmens fördelar vid träning från The National Center for Biotechnology Information i USA  : NCBI & NCBI 2.

Viktigt när man ska yoga i värme är att man har en bra vätskebalans när man kommer till studion. Börja redan dagen innan eller på morgonen med att fylla på med vätska med jämna mellanrum. Ännu viktigare är att du lyssnar på kroppen och inte tar i för mycket utan fokuserar mer på andning och form än på djupet i rörelsen. Hot Yoga är heller ingen högintensiv träning som löpning eller cykling, även om pulser går upp i värmen. Vi stretchar istället muskler och håller olika positioner i ett statiskt läge. På så sätt bygger vi upp kroppskontroll och styrka från grunden. Det mest dynamiska vi gör är solhälsningar. Så kom och upptäck glädjen och de positiva effekterna Hot Yoga har på kroppen! Med största sannolikhet kommer även du att fastna för yoga i värme.

 

Värmen har flera goda effekter:

  •  Stimulerar kroppens svettmekanism.
  •  Förbättrar blodcirkulationen.
  •  Gör musklerna varma och avslappnade vilket gör det möjligt att gå djupare in i yogapositionerna och minskar risken för sträckningar.
  •  Främjar kroppens avgiftning. Toxiner och slaggprodukter lämnar kroppen med hjälp av svetten.
  •  Utvecklar den mentala styrkan. Att hantera värmen kräver bland annat lugn, koncentration och beslutsamhet.
  • Håller kroppen mjuk och kan minska kroniska besvär och reumatiska besvär som artrit och artros. Vi har sett besvären minska hos flera av våra elever med hjälp av regelbunden praktik av Hot Yoga, särskilt vid regelbunden Bikramyoga.

Värme yoga