Bikramyoga “The Original” Hotyoga

En kort introduktion till Bikramyoga

40°C nybörjare-fortsättning (90 min)

Bikramyoga utvecklades av Bikram Choudhury från Bishnu Ghoshs 84 klassiska hathayogapositioner. Klassen består av 26 positioner (asanas) och 2 andningsövningar (pranayamas). Andningsövningarna inleder och avslutar klassen, för att syresätta kroppen ordentligt både före och efter yogan. Varje asana och pranayama utförs två gånger.
Bikramyoga är särskilt framtagen för att hjälpa kroppen att bli av med långvarig smärta och kroniska besvär, men den är även utmärkt i förebyggande syfte eller helt enkelt för att bygga styrka och smidighet.

Vi på Hot Yoga Uppsala ser ofta hur kroniska besvär försvinner och hur skador läker hos de av våra elever som regelbundet tränar Bikramyoga.

Vad kan jag förvänta mig av Bikramyoga?

Att Bikramyoga är framtagen för att läka kroppen innebär på intet sätt att det är en “lättsmält” klass. Tvärtom kommer du att jobba både med kroppen och sinnet för att stå kvar i positionerna, vilket skapar statisk styrka och stärker din beslutsamhet. Med Bikramyoga bygger du en stabil grundstyrka utan risk för skador.

Klassen inleds med pranayama djupandning och avslutas med kapalabhati i vajrasana- eldandning. Däremellan utförs 26 positioner som stimulerar och stärker hela kroppen inifrån och ut: balans, styrka, smidighet och djävlaranamma! Klassen är uppdelad i två block. Det första blocket består av stående asanas, där benen och balansen får jobba mycket. I det här blocket kommer du bland annat att utföra den besvärliga posen (utkatasana), örnen (garurasana) och triangeln (trikanasana). Det andra blocket består av liggande och sittande positioner, där du bland annat kommer att jobba med ryggstyrka och rörlighet. I det här blocket kommer du att utföra positioner som kobran (bhujangasana), bågen (dharurasana) och kamelen (ustrasana). Mellan de flesta liggande och sittande positioner vilar man kort i död mans pose – savasana.
Kom in i studion och börja yoga dig stark, frisk och smidig redan idag!

Ge dig själv minst 3 minuter för avslutande savasana.

 

Bikram Yoga Uppsala student Nybörjare