En kort introduktion till Bikramyoga

Bikramyoga utvecklades av Bikram Choudhury. Klassen består av 26 positioner (asanas) och 2 andningsövningar (pranayamas). Andningsövningarna inleder och avslutar klassen, för att syresätta kroppen ordentligt både före och efter yogan. Varje asana och pranayama utförs två gånger.

Bikramyoga är särskilt framtagen för att hjälpa kroppen att bli av med långvarig smärta och kroniska besvär. Vi på Hot Yoga Uppsala ser ofta hur kroniska besvär försvinner och hur skador läker hos de av våra elever som praktiserar regelbundet.

40°C nybörjare-fortsättning (90 min)

Bikramyoga passar dig som vill

  • Förebygga eller bli av med långvarig smärta och kroniska besvär
  • Förbättra din styrka och smidighet
  • Jobba med din förmåga att koncentrera dig och hålla fokus

Bikram Yoga Hot Yoga Uppsala

 

Vad du kan förvänta dig av Bikramyoga

Att Bikramyoga är framtagen för att läka kroppen innebär på intet sätt att det är en “lättsmält” klass. Tvärtom kommer du att jobba både med kroppen och sinnet för att stå kvar i positionerna, vilket skapar statisk styrka och stärker din beslutsamhet. Med Bikramyoga bygger du en stabil grundstyrka utan risk för skador.

bikramyoga uppsala

Bikram yoga upplägg

Klassen inleds med djupandning (pranayama) och avslutas med eldandning (kapalabhati i vajrasana). Däremellan utförs 26 positioner som stimulerar och stärker hela kroppen inifrån och ut: balans, styrka, smidighet och djävlaranamma! Klassen är uppdelad i två block. Det första blocket består av stående asanas, där benen och balansen får jobba mycket. I det här blocket kommer du bland annat att utföra den besvärliga posen (utkatasana), örnen (garurasana) och triangeln (trikanasana). Det andra blocket består av liggande och sittande positioner där du bland annat kommer att jobba med ryggstyrka och rörlighet. I det här blocket kommer du att utföra positioner som kobran (bhujangasana), bågen (dharurasana) och kamelen (ustrasana). Mellan de flesta liggande och sittande positioner vilar man kort i död mans pose (savasana).

savasana

 

 

Att tänka på

  • Lyssna på din kropp och sätt ett mål för klassen utifrån hur det känns i kropp och huvud just idag
  • Sträva alltid efter att vara kvar i rummet hela passet. Om känner dig trött eller överväldigad så lägg dig i savasana eller barnets position och vila en stund och börja igen när du fått nya krafter.
  • Ge dig själv minst 3 minuter för avslutande savasana

Ge dig själv minst 3 minuter för avslutande savasana.

 

bikram postures 26+2
bikram postures 26+2

Schema Bikramyoga 90 min

Måndag 17:30

Onsdag 19:45

Lördag 11:00

Söndag 10:00

Läs mer om (hot)yoga och hälsa här!

Kom in i studion och börja yoga dig stark, frisk och smidig redan idag!

Välkommen till ditt nya liv

I love Bikram yoga

Varför är bikram yoga så bra?

Läs vå sammanfatting om hot yoga och hälsa