En kort introduktion till Hatha flow

ca 34°C nybörjare-fortsättning (60 min)

Hatha flow är en klass där ledaren noggrant instruerar i varje steg av rörelsen. Vi övar teknik och eftersträvar en stil där vi för samman form (linjen) och flöde (rörelse med andning).

I Hatha yogans statiska positioner bygger vi upp styrka och ökar flexibiliteten i musklerna. På det sättet blir musklerna långa och uthålliga. I och med detta flödar energierna friare och lättare. Vi ökar med andra ord cirkulationen i kroppen, vilket både lindrar, botar och förebygger sjukdomar.

Denna metod maximerar säkerheten och främjar livslängden i din yogapraktik. Hatha flow är för alla nivåer, för den mest erfarne till den som precis har börjat utforska yogans värld.

Vi kommer att röra oss i ett långsammare tempo än i vår Vinyasa flow. Känner du dig osäker kan denna klass alltså vara bra att börja med då vi jobbar med många grundpositioner. Exempel på positioner du kommer att utföra är nedåtgående hunden (adho mukha svanasana), Krigaren 1-3 (virabhadrasana 1-3) med flera.

 

Vad kan jag förvänta mig av Hatha flow?

Vårt mål är att klassen ska vara så utmanande som möjligt men genomförbar för alla. ”Hatha” betyder ”kraftfull” på sanskrit och i vår Hatha flow strävar vi också efter att alla som deltar ska känna sig kraftfulla. Förbered dig på att svettas och att känna dig starkare och uppfylld av energi efter varje klass. I denna klass kommer det finnas inslag av styrka och core-övningar blandat med klassiska yoga-övningar där det är mindre dynamiskt och mer statiskt.